(jk) Česká firma Laurin & Klement byla založena počátkem prosince roku 1895, kdy knihkupec a prodejce kol Václav Klement a strojní zámečník Václav Laurin začali v Mladé Boleslavi vyrábět pod značkou Slavia jízdní kola. Již o čtyři roky později zahájil podnik Laurin & Klement výrobu motocyklů, doprovázenou úspěchy v mezinárodních soutěžích.
- Škoda auto, Muzeum Mladá Boleslav Škoda auto, Muzeum Mladá Boleslav
- Škoda auto, Muzeum Mladá Boleslav Škoda auto, Muzeum Mladá Boleslav
- Škoda auto, Muzeum Mladá Boleslav Škoda auto, Muzeum Mladá Boleslav
- Škoda auto, Muzeum Mladá Boleslav Škoda auto, Muzeum Mladá Boleslav
- Škoda auto, Muzeum Mladá Boleslav Škoda auto, Muzeum Mladá Boleslav
- Škoda auto, Muzeum Mladá Boleslav Škoda auto, Muzeum Mladá Boleslav
http://abasreport.cz/casopisy/08/skoda-auto-muzeum#sigProGalleria986a93a87b
Po prvních pokusech na přelomu století se prosperující podnik v roce 1905 přeorientoval na výrobu automobilů. První automobil Voiturette A zaznamenal stejně jako motocykly velký prodejní úspěch a zajistil firmě záhy stabilní postavení na rozvíjejícím se mezinárodním trhu vozidel. Produkce se rozšířila a v krátké době překročila rámec rodinného podniku. Proto v roce 1907 uskutečnili jeho zakladatelé přeměnu firmy na akciovou společnost. Ta se ovšem musela po roce 1914 účastnit výroby pro válečné potřeby.
Ve dvacátých letech již výrobní plán zahrnoval vedle osobních vozidel rovněž různé typy vozidel nákladních, autobusy, letecké motory a zemědělské stroje. Aby se firma mohla udržet na trhu a modernizovat výrobu, vyvstala potřeba spolupráce se silným průmyslovým partnerem. V roce 1925 proto došlo k jejímu sloučení s podnikem Škoda Plzeň, což zároveň znamenalo konec značky Laurin & Klement.
V roce 1930 se produkce automobilů v rámci koncernu Škoda vydělila jako samo-statná Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP), které se posléze, po odeznění světové hospodářské krize, podařilo uspět na mezinárodním automobilovém trhu modelem Škoda Popular.
Poválečné hospodářství socialistické éry, vycházející z tradičních výrobních postupů a úspěšné minulosti, si přes zásahy plánovaného hospodářství podrželo relativně dobrý standard, jenž byl zpochybněn teprve nástupem nových technologií v západním světě na konci šedesátých let. Počátkem sedmdesátých let nastala stagnace hospodářského systému, která poznamenala také mladoboleslavské automobilové závody, a to i přes jejich vedoucí postavení na východoevropském trhu. Nový průlom zaznamenala výroba teprve zavedením modelové řady Škoda Favorit v roce 1987.
Po politickém převratu v roce 1989 začala vláda Československé republiky a vedení firmy Škoda v Mladé Boleslavi hledat v nových podmínkách tržního hospodářství silného zahraničního partnera, který by zajistil svými zkušenostmi a investicemi mezinárodní konkurenceschopnost. V prosinci 1990 se vláda rozhodla pro spolupráci s německým koncernem Volkswagen. Za necelých pět měsíců (16. dubna 1991) zahájil svou činnost společný podnik Škoda, automobilová a. s., jenž se stal vedle firem VW, Audi a Seat čtvrtou značkou koncernu.